Friday, December 3, 2010

RiNtiHan seOraNg yAnG beRgeLaR iStEri..

Ada seorang isteri yang menghadapi saat kerumitan dalam rumah tangganya. Hati si isteri ni sangat terluka dek kerana pelbagai ragam manusia yang ada di sekelilingnya. kadang2 ak rase sangat kesian tengok keadaan si isteri ni.. penat balik dari kerja jemput plak anak2 nye. kemudian sampai di rumah terus plak menjalankan tanggungjawabnye sebagai ibu. memberi makan minum pada si anak yang suka merengek bermacam ragam bermacam kerenah. kalau ak di tempatnye mmg sudah semestinye sangat penat. tapi ape nak dibuat. itu lah pengorbanan namanye.
Si isteri ni seorang yang sangat peramah, baik hati, rajin, penyayang sangat2.. tapi segalanya berubah bila dia menghadapi masalah yang sangat membebankan bagi dirinya. menjadi seorang yang sangat pendiam dan berahsia. malah isteri ni jgak pandai menyembunyikan kesedihan dan kekecewaan yang dia rase di hadapan saudara mara..family dia sendiri... aku sangat memahami isteri ni..walaupon dia x penah berkongsi masalah atau bercerita pada aku sendiri. yang buat ak sangat bangga dia mampu senyum layan perangai si suami yang langsung tiada rase perasaan bersalah mahupon kesian padanya...juga pada anak yang sedang membesar dan sangat nakal.
Aku plak yang rase sangat geram dengan tingkah laku si suami nih.. yang dia tau kerja dia je..laptop 24 jam..x sudah kat tempat kerja..kat umah pon nak kerja jgak. aku pon naik angin kalau ade laki yang macam ni jadi suami. lupa segala pe yang da janji masa akad nikah dulu. huhh..sangat janji manis di bibir. tanggungjawab nak tolong si isteri yang penat menjaga anak pon x ade. kesal plak aku tengok. isteri dia da la balik kerja da nak malam. then layan pe'el anak dia lagi. da tu plak lagi sakit ati bile si suami langsung x bercakap dengan si isteri...da macam orang bisu pon ade. mane si isteri tu x boring. langsung jadi orang pendiam yang amat2. x de sapa nak diajak borak nak kongsi masalah ke.. suka duka ke. sngguh pelik perangai suami nih.. adehh kalau dapat kat aku da lama da aku menangis every night.
Ada satu hari satu malam tu si isteri ni da x tahan sangat. jadi lah bertikam lidah malam tu. anak dia plak meragam malam tu. bawak ikut masuk dalam bilik. agaknye bila dengar mak ayah dia gaduh besar dalam bilik tu dia takut terus menangis cam meraung da aku dengar.. meneran snguh dia nangis. anak mana yang x takut kalau dengar suara mak menangis dan sedih meluahkan isi hati pada ayah dia. walaupon anak tu kecik lagi. anak yang tua da pandai cakap plak mesti la dia paham pe yang mak ayah dia cakap. aku terdengar si isteri menangis sambil suara yang tinggi luahkan ape yang dia rasa pada suami dia. aku sangat kesian dan memahami masalah sebenar yang berlaku. isteri x tahan sangat ngan pe yang dia tanggung sebelum2 nih. tu yang meletup terus.
dulu suami penah buat hal. kamcing plak ngan adik ipar si isteri tu.. semuanya kalau ade pape dengan orang tu. mana la isteri x geram. x penah bagitau kalau de masalah pon. then bohong pada isteri dia cakap dia kerja balik lambat walhal keluar dengan orang tu. isteri ni dapat instinct yang kuat coz diorang nih macam takut2 je bila isteri ni call. nape x berterus terang je ngan isteri tu. x salah pon kalau bagitau. lelaki mana yang bole tengok seorang perempuan dalam masalah walaupon masalah kecik. mesti nak tolong. x de maknanye. tu lah yang jadi puncanye. cian si isteri hidup2 ditipu. malam tu jgak si isteri ajak aku dan bawak anak2 dia keluar. kebetulan malam tu dia ada tmujanji ngan client plak. kerja lagi. aku cian tengok aku jagakan anak dia sementara dia selesaikan kerja dia. dalam perjalanan uh dia bukak lagu wali band, sedih sunguh lagu tu. PUASKAH... kalau hayati mmg kena betul ngan kisah dia. aku tau dia nangis sambil drive tu. cuma dia pandai cover. mybe kalau aku x de sebelah dia da nangis betul2. aku nak cakap pon takut t cakap masuk campur plak.
Alahai dunia zaman sekarang..aku sendiri pon da x tau nak cakap macam mana. masuk kali nih rasanye da lebih 3 kali aku dengar dan nampak diorang gaduh x puas hati satu sama lain. tapi suami ni langsung x berubah. x de tanda2 pon nak amik hati si isteri nih,. ntah lah. susah nak cakap kan...bagi nasihat macam2 x jalan pon, nak anak tapi jaga anak susah...camne??? nak duit cket nak beli barang2 umah pon kata x pe...camne?? nak duit cket tok beli selipar anak pon kata x payah...camne tuh??? snguh pelik perangai manusia sekarang. ni nampak sangat ego suami tu sangat tinggi. x makan nasihat orang langsung. dia je yang betul agaknye. hmm bergaul ngan jiran pon susah sampai jiran datang tanya si isteri.. "A tu mmg pendiam ke?? x banyak cakap pon pak cik tengok. tanya sepatah jawab sepatah." si isteri takut sangat kalau pkcik tu igt suami dia sombong. mulia sngguh hati si isteri nih..
Kisah ni harap dapat beri pengajaran kat diri aku..dan semua. walaupon lambat lagi nak melangkah ke arah tu tapi take notes je lah ye. mintak dijauhkan sume nih. hope sume ok dan bahagia je tok diorang nih.. aminnn...

No comments:

Post a Comment